fredag 25. juni 2010

Balkong? Veranda?

klikk for større bilde

Endelig har jeg fått flotte fliser på balkongen min. Og verandaen. Jeg har to stk. balkonger. Eller skal jeg kalle det to stk. verandaer? Eller er det en stk. veranda og en  stk. balkong? Jeg har nå skrevet veranda og balkong om hverandre i blogginnleggene. Hva er det egentlig jeg har? 

Jeg ville trodd at den lille (verandaen/balkongen?) vil hete balkong. Siden den "henger" mer ut fra bygget. Men den har jo "tak" fra gulvet på (verandaen/ balkongen?) over. På andre siden så har den kun en vegg. Den store (verandaen/ balkongen?) ville jeg tro het veranda siden den har to vegger og tak fra (verandaen/balkongen?) over.. dessuten er den innglassert. 

I min irritasjon over at jeg ikke visste  forskjellen på balkong og veranda googlet jeg meg frem til noen svar; 

Veranda

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

En veranda er:
1. Et ytre oppholdsrom innebygget eller tilbygget i en bygning med en eller flere yttervegger fjernet , eller erstattet av glassvegger (glassveranda).
En veranda kan ligge i alle etasjer, og oftest har den tre vegger, gulv og tak, og er en del av bygningen, eller tilbygget slik at den er et uterom med minst to vegger, gulv og tak. Adgang til slik veranda er som oftest fra innsiden. I villaer fra slutten av det nittende århundre er det ofte verandaen et toetasjes tilbygg, med hageadgang fra verandaen i første etasje. I det tyvende århundre er verandaen særlig kjent som uteplass i blokkleiligheter. Her kan man si at verandaen er innebygget, da taket på den ene verandaen er gulvet på verandaen i etasjen over, og sideveggene er også sidevegger i naboenes verandaer. Disse løper i hele bygningens lengde. Disse verandaene har rekkverk, mur eller balustrade på den "åpne" siden. Og ofte er den "åpne" siden utstyrt med en glassvegg som kan åpnes og lukkes.
2. Et overbygget tilbygg til hus. Med adgang både fra innsiden og utsiden. Den løper i hele,- eller deler av,- bygningens fasade i første etasje.
Denne type veranda kalles gjerne porch i USA.

Ordet veranda antas å komme fra språket hindi

Balkong

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


Illustrasjonen viser en balkong, som bl.a. består av en balustrade.
En balkong er et fremspring på en husfasade (over første etasje) der gulvet ofte er en fortsettelse av gulvet i rommet innenfor. Balkongen bæres som regel av horisontale bjelker fra gulvet innenfor eller støttes opp av konsoller. Den kan også henge i skråstilte opphengsstag som er festet i vegg eller tak. Balkonger er ofte omgitt av balustrader. En balkong bør ikke forveksles med en veranda eller en altan. En spesiell type balkong er en såkalt fransk balkong som egentlig ikke er en balkong, men bare et rekkverk på utsiden av såkalte franske vinduer.
Slottsbalkongen er faktisk ikke en balkong, men en altan. Dette fordi slottets altan er taket på en buegang.
Ordet balkong kommer fra det italienske balcone, som er det samme ordet som det svenske balk, og det norske bjelke.


Hmmm... når jeg titter på plantegningen over leiligheten min kaller de begge for balkonger. Men etter å ha lest dette over ville jeg vel tro at begge het verandaer? En stk glassveranda og en stk liten veranda? Men min indre følelse liker å kalle den lille for balkong, og den store for veranda. 

Jeg ble faktisk ikke så mye klokere;) 

Men er VELDIG glad over å endelig (!) ha nye lekre fliser; 
pictures by a norwegian housecat

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...